Všeobecné obchodní podmínky
OBCHODNÍ PODMÍNKY obchodní společnosti TENA EDM s.r.o. se sídlem Českobratrská 4279, 796 01 Prostějov, IČO: 05405963
1. Obecná ustanovení
1.1. Tyto obchodní podmínky (dále jen „OP“) obsahují obecná ujednání platná pro realizaci jednotlivých smluv o dílo, které uzavírá společnost TENA EDM s.r.o. jako Zhotovitel se třetími osobami v postavení Objednatele, a stanoví podrobnou úpravu práv a povinností smluvních stran v rámci jejich spolupráce.
1.2. Tyto OP se vztahují také na případy, kdy došlo ke sjednání smlouvy o dílo (nebo pouze částí předmětu smlouvy o dílo) formou akceptace nabídky nebo objednávky podle bodu 2.4. a 2.5. těchto OP (dále jen „smlouva“ či „nabídka“).
1.3. Ve smlouvě nebo nabídce je možné sjednat úpravu práv a povinností odchylnou od těchto OP, přičemž odchylná úprava ve smlouvě nebo nabídce má před ustanoveními těchto OP přednost. Veškeré odchylky od těchto OP musí být mezi smluvními stranami výslovně ujednány písemně.
2. Nabídka (uzavření smlouvy)
2.1. Návrh na uzavření smlouvy může mít formu nabídky ze strany Zhotovitele nebo objednávky ze strany Objednatele. K uzavření smlouvy dochází buď (i) uzavřením písemné smlouvy o dílo podepsané oběma smluvními stranami („smlouva“), (ii) písemným přijetím nabídky Zhotovitele ze strany Objednatele nebo (iii) písemným přijetím objednávky Objednatele ze strany Zhotovitele („nabídka“).
2.2. Nabídka musí být písemná, doručena druhé straně prostřednictvím pošty, emailu, faxu nebo fyzickým předáním osobě oprávněné jednat za příslušnou smluvní stranu. V případě elektronické komunikace prostřednictvím e-mailu se Zhotovitelem se obě strany zavazují použít při odeslání nebo doručení emailovou adresu objednavky@tenaedm.cz. Obsah sdělení odeslaných/doručených na jinou adresu/z jiné adresy nejsou pro smluvní strany závazné, s výjimkou komunikace s konkrétním pracovníkem Zhotovitele učiněné prostřednictvím firemní e-mailové adresy ve formátu jméno@tenaedm.cz.
2.3. Objednatel bere na vědomí, že přijetím nabídky nebo akceptací skutečnosti, že Zhotovitel zahájí provádění Díla stvrzuje, že se s těmito OP seznámil, a že s nimi souhlasí.
2.4. V případě nabídky učiněné ze strany Zhotovitele smlouva vzniká v okamžiku bezvýhradné akceptace nabídky Objednatelem doručené Zhotoviteli zpět způsobem dle odst. 2.2. a potvrzené Objednatelem jeho podpisem, nebo jeho podpisem a otiskem razítka, a to ve lhůtě uvedené v nabídce. Pokud Objednatel neakceptuje nabídku bezvýhradně, smluvní vztah nevzniká. V případě, že Objednatel připojí k nabídce, resp. návrhu smlouvy, své protinávrhy, vzniká smluvní vztah až v okamžiku písemného potvrzení těchto protinávrhů Zhotovitelem. Pokud Objednatel akceptuje, že Zhotovitel započne s plněním Díla, má se za to, že nabídku bezvýhradně akceptoval.
2.5. V případě objednávky ze strany Objednatele je smlouva uzavřena tehdy, dojde-li k akceptaci objednávky ze strany Objednatele Zhotovitelem, anebo dojde mezi Objednatelem a Zhotovitelem k ústnímu (např. i telefonickému) jednání o nabídce a její následné realizaci nebo ke konkludentnímu uzavření smlouvy, čímž Objednatel stvrzuje svůj souhlas s použitím a obsahem těchto OP. V tomto případě se Objednatel a Zhotovitel zavazují takové ústní nebo konkludentní uzavření smlouvy ve lhůtě do tří (3) kalendářních dní stvrdit písemně jakýmkoliv způsobem dle odst. 2.1. toho článku OP. Pokud tak Objednatel neučiní, může Zhotovitel přerušit provádění a dodávku Díla a není povinen Dílo dokončit.
3. Předmět smlouvy a provádění díla, změny smlouvy
3.1. Předmětem smlouvy je závazek Zhotovitele provést na vlastní náklad a nebezpečí a za sjednaných podmínek dílo (dále jen „Dílo“) a tomu odpovídající závazek Objednatele řádně a včas dokončené Dílo převzít a zaplatit Zhotoviteli dohodnutou smluvní cenu.
3.2. Dojde-li při provádění Díla ke zjištění, že na předmětu Díla nebo v souvislosti s prováděním Díla jsou třeba provést další práce nebo dodat další věci určené pro provedení Díla anebo se změní parametry prováděného Díla resp. dojde-li ke změně výkresové a technické dokumentace nebo technologickému postupu v nabídce nebo ve smlouvě o dílo neuvedené, dojde mezi stranami k jednání o změně a doplnění předmětu Díla, event. bude o takovém rozšířeném předmětu Díla sjednán dodatek ke smlouvě nebo bude uzavřena nová smlouva, resp. objednávka tzv. „víceprací“.
3.3. Zhotovitel je povinen bez zbytečného odkladu upozornit Objednatele na nevhodnou povahu věcí nebo materiálu převzatého od Objednatele v rámci provádění Díla, sdělit mu charakter těchto nedostatků a dohodnout se s Objednatelem buď na dodání náhradního či alternativního materiálu nebo věcí, nebo navrhnout Objednateli alternativní způsob provádění. V tomto případě se lhůty k provádění Díla adekvátně prodlužují. Zhotovitel neodpovídá za vady Díla nebo za nemožnost dokončení Díla způsobené nevhodným materiálem dodaným nebo požadovaným Objednavatelem, nebo pokyny od Objednatele, jestliže tento na jejich použití při provádění Díla písemně či ústně trval.
3.4. Zhotovitel se zavazuje provést Dílo v přiměřené době, resp. v době sjednané v objednávce nebo nabídce s přihlédnutím k povaze Díla, zejména s přihlédnutím ke skutečným technologickým možnostem Zhotovitele a technologické náročnosti provedení Díla. Zhotovitel se nedostane do prodlení s provedením Díla, prokáže-li, že prodlení s provedením a dokončením Díla vzniklo v souvislosti s jednáním výrobců a dodavatelů materiálu určeného k provedení Díla. Termín provedení Díla je závislý na kapacitních možnostech Zhotovitele a dostupnosti materiálu ze strany výrobců nebo jejich dalších dodavatelů. Pokud Zhotovitel stanoví termíny pro provedení a dokončení Díla, tyto mají pouze informativní charakter, není-li výslovně sjednáno jinak. Zhotovitel neodpovídá za případné prodlení ze strany Objednatele nebo prodlení způsobené okolnostmi, které nemůže sám ovlivnit a které spočívají a závisí na dodávkách smluvních partnerů Zhotovitele nebo jejich dodavatelů, jejich kapacitních možnostech, nebo na výrobcích jednotlivých nástrojů, které mají být použity pro výrobu Díla. Zhotovitel však vynaloží veškeré přiměřené úsilí, aby bylo Dílo zhotoveno a dokončeno v termínech, které oznámil. Zhotovitel může provést i dílčí dodávky Díla a Objednatel je povinen tyto přijmout. V případě překážek nebo přerušení obchodní činnosti Zhotovitele z důvodů zásahu vyšší moci nebo z jiného důvodu mimo kontrolu a vliv Zhotovitele, k nimž patří zejména, nikoliv však výlučně, např. stávky, požáry, záplavy, nukleární havárie, zemětřesení, bouře, nehody, nedostatek pracovních sil, materiálů anebo paliva, přetížení letišť či přístavů, popř. jakékoliv jiné problémy související s logistikou, válka, jednání (jakož i nečinnost) některého úřadu, anebo v případě překážek nebo přerušení obchodní činnosti smluvního partnera Zhotovitele z jakéhokoli takového důvodu, mohou být dodávky Díla podle již uzavřené smlouvy po dobu trvání takového přerušení zcela, popř. částečně pozastaveny. Zhotovitel neodpovídá za ztrátu na zisku nebo za vznik přímých, nepřímých či následných škod, které byly způsobeny okolnostmi uvedenými v tomto odstavci OP a tyto okolnosti rovněž nemají a nebudou mít vliv na cenu Díla.
3.5. V případě zjištění existence skrytých vad nebo skrytých překážek je Zhotovitel povinen bez zbytečného odkladu tyto oznámit Objednateli, sdělit jejich závažnost a charakter a navrhnout alternativní řešení. V tomto případě se lhůty k provádění Díla prodlužují.
3.6. Vlastnické právo k Dílu přechází na Objednatele úplným zaplacení ceny Díla včetně ceny provedených „víceprací“.
4. Předání a převzetí díla
4.1. O předání a převzetí Díla bude stranami smlouvy sepsán předávací protokol s tím, že předání Díla může Zhotovitel odepřít až do uhrazení faktury splatné před dokončením Díla. V tomto případě nevzniká prodlení na straně Zhotovitele a Zhotovitel neodpovídá za případné škody Objednateli. Objednatel převezme předmět Díla i v případě, že Dílo vykazuje drobné vady a nedodělky, anebo se jeho parametry pohybují v horních mezích hodnot výrobních tolerancí pro netolerované rozměry dle ČSN ISO 2768, anebo je překračují o hodnoty, jenž nemají na jakost Díla zásadní vliv nebránící jeho užívání a dosahování požadovaných parametrů vzhledem k povaze dalšího užití Díla, čímž se Dílo považuje za dokončené. Tyto vady a nedodělky budou v rámci předání sepsány v předávacím protokolu s uvedením způsobu a termínu jejich odstranění. Odstranění těchto požadavků provede Zhotovitel na vlastní náklady. Výskyt drobných vad a nedodělků anebo překročení hodnot výrobních tolerancí pro netolerované rozměry dle ČSN ISO 2768 na Díle nebránících jeho dalšímu řádnému užívání nemá vliv na oprávnění zhotovitele vystavit konečnou fakturu a na jeho nárok na zaplacení ceny Díla.
4.2. Objednatel je povinen osobně se zúčastnit předání a převzetí Díla, o jehož termínu bude Zhotovitel objednatele informovat, a pokud dojde k předání a převzetí Díla, tuto skutečnost řádně stvrdit v předávacím protokolu. Nepřevezme-li Objednatel Dílo za situace, kdy je toto Zhotovitelem dokončeno a připraveno k předání nebo odepře jeho převzetí, považuje se toto za převzaté Objednatelem v den, kdy tento jeho převzetí svým jednáním či pasivitou zmařil.
4.3. Objednatel je oprávněn odepřít převzetí Díla pouze v případě zjištění takových vad a nedodělků, které brání Objednateli v užívání předmětu Díla. Smluvní strany prohlašují, že považují Dílo za vadné, pokud by jeho provedení neodpovídající jeho specifikaci bránilo v jeho dalším užívání.
4.4. Není-li sjednáno jinak, je Zhotovitel oprávněn požadovat zaplacení příslušné dílčí části ceny Díla i po splnění dílčí dodávky.
5. Cena díla a platební podmínky
5.1. Cena je sjednána odhadem, a to podle prvotních požadavků a technické specifikace Díla objednatelem, jelikož jí nelze při uzavření smlouvy, resp. akceptaci nabídky, sjednat absolutní a pevnou částkou z důvodu nutnosti specifikace technologického postupu, materiálových požadavků a náročnosti na jakost Díla před zahájením provádění Díla. Za podstatné překročení ceny Díla se považuje její zvýšení o více než 15 % a v případě podstatného překročení je na to Zhotovitel povinen Objednatele bez zbytečného prodlení písemně či ústně upozornit a oznámit mu nově určenou cenu. Pro účely smluvních vztahů uzavřených podle OP se za obvyklou cenu tzv. strojního času zhotovitele považuje částka 1000,- Kč/hod. v níž nejsou zahrnuty náklady zhotovitele na materiál.
5.2. Pokud nelze provést předmět Díla z důvodu překážek na straně Objednatele, je účtována minimální sazba tzv. strojního času ve výši 1000,-Kč/hod dle skutečného času, který pracovníci Zhotovitele stráví na zhotovování Díla.
5.3. Objednatel a Zhotovitel se dohodli na platbách ceny Díla tak, že platbu za materiál dodaný Zhotovitelem může Zhotovitel požadovat na základě faktury vystavené ihned po jeho dodání, splatné do 15 dnů od vystavení. Konečná faktura s vyčíslením zbývající celkové sumy s připočtením skutečných nákladů bude vystavena po dokončení Díla se splatností faktury do 15 dnů od vystavení. Zhotovitel je oprávněn zaslat Objednateli fakturu i v elektronické podobě.
5.4. Zhotovitel je oprávněn provádění Díla přerušit po dobu, kdy bude Objednatel v prodlení s úhradou již splatných jakýchkoliv pohledávek Zhotovitele. O tuto dobu se prodlužuje termín provedení Díla. Termín provedení Díla se rovněž prodlužuje o dobu, kdy Zhotovitel nemohl Dílo provádět z důvodů nastalých na straně Objednatele, nebo z důvodů, které vznikly nezávisle na vůli Zhotovitele a brání mu ve splnění povinnosti.
5.5. Prodlení s placením ceny Díla je podstatným porušením smlouvy, pro nějž je Zhotovitel oprávněn od této smlouvy odstoupit. Taktéž je v tomto případě Zhotovitel oprávněn odstoupit od všech dalších smluv uzavřených s Objednatelem nebo odmítnout plnění z jiných smluv až do úplného zaplacení všech pohledávek po splatnosti včetně příslušenství, které má za Objednatelem. V takovém případě bude Objednatel povinen nahradit Zhotoviteli veškerou škodu a další případné náklady a výdaje, které mu v souvislosti s tímto jednáním Objednatele vzniknou.
5.6. Je-li cena sjednaná v EUR a vznikne-li v důsledku prodlení Objednatele s jejím zaplacením Zhotoviteli škoda tím, že zaplacená částka přepočtená na Kč dle kurzu devizového trhu vyhlášeného ČNB mezi Kč a EUR v den zaplacení je nižší než zaplacená částka přepočtená na Kč dle uvedeného kurzu mezi Kč a EUR v den splatnosti příslušné faktury, je Zhotovitel oprávněn požadovat od Objednatele uhrazení takto vzniklého rozdílu.
6. Jakost, záruční podmínky, odpovědnost za vady díla a náhrada škody
6.1. V případě, že Objednatel uhradí Zhotoviteli úplnou cenu Díla řádně a včas, poskytuje Zhotovitel záruku na jednotlivé díly následovně: 6 měsíců záruky na provedené práce a dodané díly, která počíná běžet předáním Díla. Záruka je platná pouze v případě včasné a úplné úhrady ceny Díla Objednatelem dle podmínek stanovených v těchto OP a ve faktuře vystavené Zhotovitelem a v případě, že Zhotovitel za Objednatelem neeviduje žádnou jinou pohledávku po splatnosti.
6.2. Zhotovitel neodpovídá za vady Díla, k nimž došlo na základě neodborného zásahu Objednatele. Odpovědnost Zhotovitele za vady, na něž se vztahuje záruka za jakost, nevzniká, jestliže tyto vady byly způsobeny po přechodu nebezpečí škody na zboží vnějšími událostmi a nezpůsobil je Zhotovitel nebo osoby, s jejichž pomocí Zhotovitel plnil svůj závazek.
6.3. V případě vady Díla zjištěné v záruční době má Objednatel právo požadovat a Zhotovitel povinnost bezplatně vadu odstranit. Objednatel je povinen reklamovat vady Díla písemně (doporučeným dopisem, faxem, nebo elektronickou poštou), bez zbytečného odkladu po zjištění vady. Zjevné vady je Objednatel povinen oznámit nejpozději do tří (3) pracovních dnů, skryté vady bez zbytečného odkladu po jejich zjištění, nejpozději však do konce záruční doby. Od okamžiku zjištění vady do posouzení oprávněnosti reklamace, nebo do doby vyřízení reklamace, nesmí Objednatel činit ničeho, co by mělo za následek zhoršení stavu Díla. Zhotovitel se zavazuje vady odstranit bez zbytečného odkladu s přihlédnutím k charakteru vady, dostupnosti náhradních dílů a reakci dodavatele náhradních dílů, nebo technologickým a provozním podmínkám Objednatele.
6.4. Předpokladem pro uznání reklamace uplatněné Objednatelem na zhotoveném Díle je přítomnost specifického označení na reklamovaném předmětu Díla (v případě sériové výroby na každém jednotlivém kusu). Způsob a forma značení bude specifikována v předávacím protokolu, přičemž značení může mít různou formu, např. mikroznačení, umístění UV kódu nebo mikrotečky. Bez označení specifikovaného v předávacím protokolu není Objednatel povinen převzít Dílo k reklamaci, neboť není zaručeno, že jej zhotovil Zhotovitel.
6.5. Pro případ náhrady škody se za okolnosti vylučující odpovědnost mimo jiné považují ty skutečnosti, které spočívají na straně smluvních partnerů Zhotovitele, zejména těch, u nichž dochází k provedení části Díla, resp. kteří části Díla Zhotoviteli dodávají, a které vznikly nezávisle na vůli Zhotovitele.
6.6. Objednatel nemá nárok na náhradu škody, pokud nesplnění povinnosti Zhotovitele bylo způsobeno jednáním Objednatele nebo nedostatkem jeho součinnosti, ke které byl povinen. Objednatel je povinen Zhotoviteli sdělit všechny podstatné skutečnosti k provedení Díla, zejména Zhotoviteli poskytnout úplnou technickou specifikaci Díla, doporučený technologický postup výroby Díla a výkresovou dokumentaci potřebnou k provedení Díla, a to v požadované a obvyklé profesní kvalitě dle příslušné technické normy.
6.7. Souhrnná povinnost Zhotovitele k náhradě škody (včetně případných smluvních pokut a dalších nároků Objednatele vzniklých v souvislosti s porušením jedné nebo více povinností Zhotovitele) nesmí v žádném případě převyšovat částku ve výši 10 % z celkové ceny Díla.
7. Sankce
7.1. V případě prodlení Objednatele se zaplacením ceny Díla nebo jeho části uhradí Zhotoviteli za každý den prodlení smluvní pokutu ve výši 0,5 % denně z celkové ceny Díla. Objednatel je dále povinen uhradit Zhotoviteli i náklady, které Zhotoviteli vznikly v souvislosti s inkasem a vymáháním pohledávek za Objednatelem.
8. Ostatní
8.1. Veškerá práva a povinnosti smluvních stran vyplývající ze smluvního vztahu, který mezi stranami vznikl, se řídí hmotným právem České republiky a strany budou postupovat i dle procesních předpisů České republiky.
8.2. Zhotovitel a Objednatel se zavazují řešit veškeré spory ze Smlouvy nebo s ní související smírnou cestou. Nebude-li to možné, v případě vzniku soudního sporu bude ve věci rozhodovat soud s místní příslušností dle sídla Zhotovitele.
8.3. Smluvní strany se zavazují zachovávat mlčenlivost o všech informacích, které mají vztah k obchodním případům, které smluvní strany uzavírají. Podklady předané Objednateli Zhotovitelem před uzavřením smlouvy nebo v průběhu jejího plnění slouží pouze pro potřeby Objednatele a nesmí být, bez předchozího písemného souhlasu Zhotovitele, rozmnožovány nebo zpřístupněny třetím osobám.
8.4. Zhotovitel je oprávněn kdykoli provést změny OP. Nově uzavírané Smlouvy se budou vždy řídit aktuálním zněním OP.
Tyto Všeobecné obchodní podmínky platí od 1.4.2023
Stáhnout VOP (PDF)